novembre 2024
Clara Gasull seleccionada dins de la convocatòria CALÇ d’Euroregió
Calç és unque compta amb el suport de l’Euroregió Pirineus Mediterrània. projecte de Cacis El Forn de Calç, 3 C calce culture contemporaine i Es Far Cultural
Artista visual que combina pràctica i mediació artística
La pràctica artística de la Clara Gassull Quer parteix de la contemplació, la investigació i l’acció per treballar sobre allò desapercebut o inesperat, allò minúscul o infinit per copsar l’inexplicable i el meravellós d’allò observat o experimentat. Sol treballar per mitjà d’una fotografia amb i sense càmera amb un especial interès per l’essència de la creació d’una imatge, la llum. Compta també amb materialitzacions que passen pel dibuix, l’escultura, la instal·lació, el vídeo i altres tècniques experimentals. Darrerament en el seu treball estableix lligams amb altres àrees com en són la geologia i l’arqueologia.
Aquesta aproximació artística es desenvolupa també en el camp de la mediació, on treballa de forma independent en diversos projectes educatius-artístics vinculats a museus, espais d’art, festivals, escoles, instituts i altres centres. Coordina el projecte de mediació de Can Manyé, espai d’art i creació contemporània d’Alella, dissenyant i realitzant les propostes educatives relacionades amb les exposicions i dirigides a escoles i instituts. És co-fundadora de LaBabuch (Mérigny, França), un espai cultural en el que tenen lloc trobades, tallers i residències al voltant de l’art i especialment de la fotografia. Graduada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona (2017) i en Fotografia per l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (2017).
Objectius
· Combinar investigació i creació artística.
· Conèixer la història a escala geològica de cada un dels territoris.
· Entrar en contacte amb persones i/o entitats especialitzades amb àmbits que treballa
el tema proposat.
· Conèixer relats orals i/o escits al voltant dels tres territoris.
· Imaginar un mar a cadascun dels indrets.
· Realitzar les activitats de mediació proposada.
· Desplegar un treball artístic multidisciplinari.
· Ampliar la recerca realitzada fins ara amb un tercer capítol que tingui lloc en el marc
d’aquesta residència.
· Formalitzar la feina feta
Planificació de cada itinerància
La planificació de cada itinerància anirà lligada a la metodologia de recerca que plantejo,
una metodologia que combina teoria i praxi i que es desenvolupa per mitjà de la contemplació,
la investigació i l’acció. Aquesta manera de treballar es basa en una recerca teòrica basada
en lectures i entrevistes i un treball de camp i experimentació artística. La metodologia de recerca
i creació s’agrupa de la següent manera:
Centre d’Art Contemporàni i Sostanibilitat: CACiS. / del 5 al 24 de novembre
Clara Gassul va arribar el dia 5 de novembre, venía prou prepara i era el segon cop que estava al centre, ella va estar presencialment a la jornada de divulgació del projecte i va aprofitar per conèixer als ponents i entendre millor el context dels forns de calç i més concretament a les tres regions a on aniria en cas d’estar seleccionada. Per tant, Clara venía ben preparada i els projecte també.
Només arribar va instal·lar-se i conèixer a Mar Oller amb qui va compartir estada al centre, una jove artista local, seleccionada amb una beca relacionada amb l’aigua i els efectes del canvi climàtic. Cada artista amb el seu apartament compartien taller i converses, complicitat que va fer que Mar ajudès a Clara en moltes sortides, ja que al ser de la regió coneix perfectament els llocs, racons i costum.
Clara va arribar amb una Dana meteorologica molt propera que va dificultar alguna de les activitats previstes, però que va omplir els torrents i paisatge d’aigua i humitat. Una de les seves imatges recurrents en aquest estudi era el mar de l’epoca del Miocè (23,03 Ma), un periodo a on existía la Conca Central Catalana, totalment reblerta i ocupada per una extensa plana al·luvial que drenava cap a l’oest, on es mantenien les condicions lacustres. A l’est, l’antic golf de Tetis havia quedat pràcticament desconnectat de la resta de l’oceà i es forma una mar interior, la Paleomediterrània.
Endinsada en aquest estudi d’un mar antic que va apareixer i desapareixer, Clara cerca un seguit de informacions bibliogràfiques que l’ajuden a configurar els seus itineraris i recerca. Autors com l’antropòleg, crític literari i el seu assaig “Pedres” o Josep Girabalt amb “Paisatges geològics de la Catalunya central”, autor que viu a la població d’Artés molt propera a CACiS, coneixedor de la Catalunya geológica, professor jubilat mostrar a l’artista la part més relacionada amb la mediació i l’educació, la història social de l’entorn dels forns.
Un altre text que ha estat important per Clara li va proporcionar Mar Oller, “Com llegir l’aigua” de Tristan Gooley, és en un capítol d’aquest llibre on troba allò que ella estava observant i seguint, la bassa que a l’arribar estava plena i que al marxar va quedar buida.
Una bassa com aquell mar imaginari de fa milions d’anys que l’artsita interpreta des del micro paisatge que envolta CACiS. Observació ampliada per un altre contacte, el geòleg Ferran Climent, llicenciat en Geologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Va exercir la docència al Departament de Geologia (Unitat d’Estratigrafia) de la UAB. Al llarg de 15 anys ha participat activament en diferents projectes de Geoparc, i actualment forma part del cos d’avaluadors de la UNESCO. Des del 2012 és el director científic del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central. En els últims vint anys ha realitzat múltiples projectes de recerca relacionats amb la sedimentologia i els recursos naturals. Ell és qui la va aconsellar visitar llocs com La Font de les Tàpies, els Meandres del riu Calders, i els Tres Salts.
Totes aquestes sortides, formen part dels itineraris geo/creatius de l’autora, recol·lecció de fòssils i minerals, dibuixos, fotografies, vídeos i escrits duran les tres setmanes que va residir i investigar. Aquest treball mixte que interpreta la calç des de una estructura geológica i social es va presentar en una jornada organitzada pel col·lectiu Moià pel decreixement i CACiS.
Residència a Casa d’Artistes (Menorca)
Clara Gassull va sortir de Barcelona amb barco el 26 de novembre, arribant el dia 27 pel matí. El viatge es va fer amb vaixell perquè l’artista necessitava portar el seu cotxe per a poder-se desplaçar fàcilment per l’illa i poder fer una recerca acurada per al seu projecte. El seu projecte es va centrar en la recerca de diferents materials calcaris, posant-los en relació amb la calç a través de la seva composició. Així, a Menorca, va desenvolupar una tasca de recerca, recollida, estudi i fotografia de diferents materials geològics (pedres i fòssils principalment), mostres de terra calcària, ossos, calç i altres elements.
Primer de tot, es va posar en contacte amb Sara Santaella, arqueòloga de professió i extreballadora del Museu de Geologia de Ferreries. Va col·laborar en el desenvolupament de la recerca de Clara Gassull, amb la recomanació de diferents itineraris d’interès geològic i també fent de guia en una excursió a la Cova dels Coloms, ja que és un lloc d’interès per a la troballa de fòssils marins.
La següent trobada va ser amb l’artista visual Marijo Ribas, qui també estava treballant en un projecte de geologia de Menorca des de feia uns mesos. Aquesta coneixença va possibilitat la visita de 3 geòlegs, els quals van possibilitar una primera aproximació genèrica a la geologia de Menorca. Gràcies a aquesta visita, va obtenir el contacte de Josep Quintana.
Quintana és un geòleg expert en l’època del miocè a Menorca, quan es diu que les plaques tectòniques de l’estret de Gibraltar es van moure fa més de 6 milions d’anys i va impossibilitar l’accés d’aigua del mar al Mediterrani, assecant-lo per complet. Aquest procés, va provocar que Menorca deixés de ser una illa i quedés connectada amb la resta del territori peninsular. En aquest mateix període, es va produir un altre moviment que va tornar a omplir d’aigua el Mediterràni i, és gràcies a aquests esdeveniments, que es va constituir part de la geologia particular de Menorca i, amb bastanta probabilitat, les connexions amb la resta de territoris de Catalunya i Occitània.
La col·laboració de Josep Quintana va ser clau per al desenvolupament d’una part de la investigació de Clara Gassull, oferint-li molts coneixements sobre la pedra calcària de la zona de Punta Nati (Ciutadella), així com compartint-li documentació acadèmica relativa a la geologia de l’illa.
La residència i el procés d’investigació i creació es va interrompre el 7 de desembre, dia en que Clara Gassull va sofrir un accident de cotxe impossibilitant la seva continuïtat.
Residència a 3C (Calce)
Activitat en pausa.