AMiC (Art, Mestres i Creació) és un projecte coordinat per la Taula de les Arts Visuals de la Catalunya Central (TAV-CC), el Centre d’Art Contemporani i Sostenibilitat (CACiS) El Forn de la calç, el grau en Mestre d’educació Infantil d’UManresa (UVic-UCC) i el Centre de Recursos del Bages. Consisteix en una proposta educativa i formativa adreçada especialment a mestres i escoles en la qual es vol apropar l’art contemporani a l’àmbit educatiu. Cada any es proposarà una temàtica amb la qual treballar la pràctica artística a les escoles i que alhora serveixi com a eix per poder articular i treballar altres àrees de coneixement a partir d’aquesta vessant temàtica.

PROJECTE AMiC

Arts, Mestres i Creació

AMiC 2020-2021 | Connexions

El projecte AMiC proposa la pràctica educativa com a espai de trobada per assajar diferents disciplines artístiques on les i els mestres i alumnes puguin conèixer millor els llenguatges artístics contemporanis. També vol ser un estímul per tal de treballar diferents àrees del currículum a partir del llenguatge audiovisual i ampliar l’horitzó d’experiències i coneixements més enllà de la simple experiencia estètica per obrir tot un ventall de possibilitats a nivell educatiu.

 

Durant el curs 2020-21, per a la 7a edició del projecte AMiC (Art, Mestres i Creació), hem volgut respondre a la situació en què ens hem trobat, que ens ha estat sobrevinguda i a la qual ens hi volem sobreposar. EL context de COVID19 ens ha portat a adonar-nos de la nostra fragilitat com a societat, i per altra de la nostra resiliència per fer front en comunitat i individualment als nous reptes que ens sorprenen.

 

Si el confinament fa que unes persones ens aïllem de les altres, l’art ha de suposar el camí invers de reconnectar-nos entre nosaltres, a nivell simbòlic, creatiu, comunicatiu o emocional. L’art té una capacitat immensa d’apropar realitats llunyanes i de transformar-les per dotar-les d’un sentit comunitari. En aquest curs treballarem, doncs, per reconnectar-nos en múltiples sentits i dimensions creatives

 

El tema triat enguany, doncs ha estat és “Connexions”, ja que estem fetes i fets d’aquestes. El món és un feix de relacions, de connexions: uns fenòmens es connecten amb uns altres, unes persones amb d’altres properes o llunyanes, uns entorns naturals amb els seus habitants i els seus cicles de l’aigua i de les estacions, uns usuaris de xarxes socials amb altres usuaris a l’altra banda del globus terraqui. Així que, durant el curs 20-21, hem volgut donar valor al concepte de «connexions », especialment en un temps que ens ha tocat viure en què han sorgit noves formes de connectar-nos (o desconnectar-nos) i de relacionar-nos per fer front a diverses crisis actuals (des del Covid19 fins a la crisi climàtica) i en que sovint, massa sovint, ens hem trobat aïllades i aïllats, o rebent recolzament dels altres, fruit d’aquestes noves situacions sorgides en el segle 21. Això ens ha obliga a repensar-nos i, a repensar, també, en com ens connectem o reconnectem entre nosaltres i amb el món que ens envolta.

 

Des del projecte AMiC creiem que és una oportunitat per explorar noves vies d’accés a l’art i al pensament, a les formes de relació i a la indagació i creació. Per aquest motiu hem cercat un tema que permet introduir formes d’art relacionals i que puguin tenir un component digital i en relació creativa amb les realitats analògiques. Formes d’art que permetin trobar connexions desconegudes entre fenòmens i desarticular algunes altres relacions per re-articular-ne d’altres, sigui en mons virtuals o en els nostres entorns físics i socials més propers, entre coses, si, però també entre persones.

 

Una proposta que esperem hagi permés a persones petites i grans acostar-se a aquest entramat de relacions, de connexions, tan físiques com conceptuals i de mons virtuals i físics, imaginaris o reals. Connexions que, també esperem, hagin obert portes i finestres per descobrir nous entramats de relacions i per a crear-ne de nous gràcies a allò que les i els participants aportin durant el procés creatiu i investigador.

AMiC 2021-2022 | Tots som artistes

El 12 de maig es commemorava el centenari del naixement de Joseph Beuys, un artista fonamental per entendre l’evolució de l’art contemporani. Des d’una concepció radical de la intervenció de l’art en la societat, la seva trajectòria es caracteritza per l’ús de les més diverses eines i propostes: de l’escultura a la performance, de la publicació d’artista al vídeo.   Joseph Beuys és un dels grans noms de l’art del segle XX.

 

És recordat per les seves escultures i happenings, que tenien sempre una perspectiva política, de qüestionament i revisió de la societat. Beuys també és conegut per ser un dels cofundadors del moviment Fluxus, la xarxa internacional d’artistes, compositors i dissenyadors que van lluitar contra l’objecte artístic tradicional entès com una mercaderia, i van posar l’exploració artística i l’activisme social i polític al centre de la seva obra.   Aquest curs 21-22 viurem dues grans efemèrides, aquest 2021 el centenari del naixement de l’artista Joseph Beuys i el 2022, Manresa celebrarà el 500 aniversari de l’estància d’Ignasi de Loiola a la ciutat. Totes dues tenen un fil conductor amb la figura de l’artista que hem escollit.

 

L’obra de l’artista plàstic alemany Joseph Beuys(1921-1986) està fortament relacionada amb la ciutat de Manresa. L’acció creativa anomenada Manresa 66, promoguda pel mateix Beuys juntament amb els danesos Henning Christiansen, músic, i Björn Nörgaard, escultor, vinculats al moviment Fluxus, fou presentada a la galeria Schmela de Düsseldorf el 15 de desembre de 1966. Amb aquesta iniciativa Beuys volia reflectir la seva experiència existencial relacionada a un procés interior de canvi i transformació. A partir de les seves vivències, l’artista, proposà un camí per sortir de la seva cosmovisió particular per atansar-se a una recerca interior renovadora. El punt de partida de Joseph Beuys fou el seu encontre personal amb l’obra de Sant Ignasi de Loiola.

 

L’interès de Beuys per Sant Ignasi neix a partir d’una crisi existencial i la voluntat de comunicar i compartir el seu procés interior amb altres persones.   La trobada amb Sant Ignasi de Loiola canvià radicalment la vida de Joseph Beuys, persona no-creient però sensible a la dimensió espiritual de l’existència humana. El que volia transmetre aquest artista era que una persona, a través de l’evolució de la seva vida interior, pot refer les seves forces interiors i emprendre una nova vida. Beuys considerava que tot procés de superació dels problemes personals s’havia de basar en experiències d’espiritualitat. Això és el que pretenia transmetre l’acció Manresa 66, projectar a l’exterior el que havia estat una reeixida experiència interior.

 

Tallers

 

Els artistes convidats són Nathalie Rey i Enric Mauri Aquest curs sorgeix dels projectes duts a terme conjuntament entre els artistes visuals Nathalie Rey i Enric Maurí. En el format taller, comparteixen estratègies creatives i processuals amb altres persones, des de la perspectiva del creador alemany Joseph Beuys, que proclamava la democratització de l’art i defensava la idea radical que tots som artistes. Volem que sigui una gran festa de la creativitat col·lectiva, amb l’objectiu de fer una pel·lícula entre totes les participants prenent com a model el projecte fílmic que desenvolupen actualment Rey i Maurí.

 

Aprofitant que enguany se celebra el 100 aniversari del naixement de Joseph Beuys, i tenint en compte com treballem nosaltres, proposem crear una sèrie d’escenes entre tots per realitzar una pel·lícula entorn del forn de calç i rodalia. Es planteja una narrativa oberta, sense guió previ, prenent com a referents el cinema antropològic, les estratègies surrealistes, l’estètica de l’absurd o algunes pràctiques inspirades amb el cinema de culte i produccions com El setè segell, d’Ingmar Bergman (1957) i Peau d’ane de Jaques Demy (1970). Es tracta de fer un exercici col·lectiu en el qual la frontera del que és o no és art quedi diluïda i es potenciï l’entusiasme i la creativitat com a estratègies creatives. A través de disfresses i les localitzacions que ofereix l’entorn, ens inventarem una història on tot hi pugui cabre. Els participants seran actors, directors, guionistes i càmeres, ja que les gravacions les faran tant els directors del taller com els participants, utilitzant els seus propis mòbils.

 

Nathalie Rey – https://www.nathalierey.com/

 

Formació:

  • 2013 – 2016 Escola Massana, Barcelona. Grau superior d’Arts aplicades a l’escultura.
  • 2007 – 2013 Grau de Literatura i llengües modernes. Universitat de Barcelona
  • 2002 – 2004 Grau superior de fusteria. Institut Tècnic de la Fusta, París.
  • 1993 – 2000 Arquitecte superior DPLG. Escola d’Arquitectura de Versailles, França.

 

Enric Maurí – http://enricmauri.blogspot.com/

 

Treballa des de la pintura, el dibuix, l’escultura, el vídeo i performance. En les tres últimes dècades ha participat en la creació de revistes i espais d’art i també a comissariat cicles d’art contemporani. Treballa en diferents mitjans i fa un ús lliure dels llenguatges. La seva obra s’articula a través d’interrogar i interrogar-se com a mecanisme de debat i pensament

 

Ponències

 

La part teòrica d’aquest curs el fa Pilar Parcerisas / Crítica d’art, historiadora de l’art i comissària d’exposicions independent. Va néixer a Manresa i viu a Barcelona. És doctora en Història de l’Art i llicenciada en Ciències de la Informació. És membre fundador del diari Regió 7 i d’Edicions Intercomarcals, SA (1977). Ha comissariat al voltant de cinquanta exposicions, entre les quals destaquen: «Idees i Actituds. Entorn de l’art conceptual a Catalunya, 1964-1980 … »(1992),« Joseph Beuys. Manresa »(1994),« Agnus Dei. L’art romànic i els Artistes del segle XX »(1995),« Dalí. Afinitats electives »(2004),« Man Ray, llums i somnis »(2006),« Accionisme vienès »(2008),« Joseph Beuys. Diary of Seychelles »(2009),« Il·luminacions. Catalunya visionària »(2009),« Meridià Granollers anys 70 »(2009),« Marcel Duchamp. “Do not forget” »(2013-2014),« Dalí, Duchamp, Man Ray. A chess game »(2016),« Ponç. Diàbolo »(2017) i« Adolf Loos. Espais Privats »(2017-2018).

 

Per altra banda, com altres anys, Gabriel Lemkow ens presentarà un taller teòric-pràctic per aplicar la figura i temàtiques que Joseph Beuys i artistes del moviment Fluxus en relació a les moltes possibilitats que a partir d’aquest creador contemporani i el moviment artístic de Fluxus es poden dur a terme a les escoles. Ecologia, natura, crítica social, performance, creativitat participativa….. són algunes de les temàtiques que es poden extreure de les creacions de l’artista Joseph Beuys. Gabriel Lemkow Tovias (Barcelona, 08/05/1980) és professor en el Grau d’Educació Infanfil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC. És doctor en Filosofía (University of East Anglia, UK), professor en el grau d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC) i docent del Màster en Neuroeducació i membre del Lab0_6. S’ha especialitzat en Teoria Estètica, Filosofia de l’art i Filosofia de l’educació. Pertany al Grup de Recerca GRENEA. Ha publicat diversos capítols de llibre sobre temes de Filosofia de l’art, Filosofia de l’Educació i pràctica pedagògica. Ha publicat en Revistes científiques com ara Guix i Cuadernos de Pedagogía. Direcció i disseny del programa del curs 2021/22 Roser Oduber / artista visual i directora del Centre d’Art Contemporani i Sostenibilitat El Forn de la Calç.

 

Documents