Agost, 2019
RESIDENCIA A CACIS 2018
El projecte “I” de Joan Villaplana ha estat el guanyador de la 4a edició del Premi TAV-CC, un certamen, organitzat per la Taula d’Arts Visuals de la Catalunya Central i l’Ajuntament de Manresa a través del Centre Cultural el Casino, que vol promoure les arts plàstiques i la creació contemporània.
El CACiS, com a part d’aquest guardó, ofereix a l’artista la possibilitat de fer una residència de producció al centre.
La proposta de Villaplana reflexiona entorna la unitat, un concepte que ha estat ubicat entre els límits de la raó i del pensament religiós en les tradicions occidentals i orientals des dels orígens d’aquestes civilitzacions. No només s’ha tractat des dels inicis del pensament filosòfic, sinó que ha vehiculat el pensament religiós dels monoteismes i de les espiritualitats orientals.
En la mística de totes aquestes tradicions convergeix aquesta idea en comú tractada amb diferents noms com el ser, el real, Déu o el buit.
El projecte expositiu de Villaplana busca vincles entre el sagrat, que es manté ocult en la nostra societat dessacralitzada, i la seva visualització en imatges, i planteja la representació de la idea de l’I a través d’una pràctica artística interdisciplinària amb peces escultòriques i imatge de creació digital.
RESIDENCIA A CACIS 2019
Sense títol (2018)
La unitat ha sigut un concepte ubicat entre els límits de la raó i del pensament religiós en les tradicions occidentals i orientals des dels orígens d’aquestes civilitzacions. No només s’ha tractat des dels inicis del pensament filosòfic, sinó que ha vehiculat el pensament religiós dels monoteismes i de les espiritualitats orientals. En la mística de totes aquestes tradicions convergeix aquesta idea en comú tractada amb diferents noms com el ser, el real, Déu o el buit.
Les obres que es presentaran en aquesta exposició busquen vincles entre el sagrat, que es manté ocult en la nostra societat dessacralitzada, i la seva visualització en imatges. Seguint el rastre de l’estètica apofàtica, que ha utilitzat la mística religiosa com a via negativa d’acostament a l’inefable, aquestes obres plantegen la representació de la noció de l’I a partir d’una visió interreligiosa i a través d’una pràctica artística interdisciplinària. En totes elles s’hi troba subjacent la qüestió de la iconoclàstia, propera a la via negativa que afirma, a través de la seva negació metòdica, la naturalesa absoluta del no-res de Déu, visió que mantenen en comú tradicions com la mística cristiana, el sufisme, el budisme zen i el taoisme.
Premi de les Arts Visuals de la Catalunya Central 2018, aquesta exposició presentarà obra inèdita produïda els darrers mesos.
Notícies relacionades: