Ana Matey

Data
Categoria
Efímera, Efímera 2019

CONVERSACIONES SOBRE LO NATURAL

“La ment és com un paracaigudes, si no l’obres no funciona”.
Començament amb aquesta fantàstica frase atribuïda a *Ghandi, ja que m’agradaria formar part en la construcció d’una societat oberta, amb ments com a paracaigudes.
La via que jo he triat és l’art, perquè crec que aquest exerceix una important labor en aquest sentit.
M’interessa l’art pel seu poder de transformació; primer en l’individu, és a dir, en mi mateixa, i després en la societat. L’art com a mitjà de creixement individual i per tant social, una via de presa de consciència. L’art com una manera de viure.
M’interessen els processos, recol·lectar, desplaçar, la lentitud, el silenci, la senzillesa, observar, reaccionar, experimentar des del vivencial. Per tot això és l’art d’acció el mitjà que millor s’adapta als meus interessos, tant en viu com en altres formats com la fotografia, el vídeo o el llibre objecte, entre altres. M’interessa treballar amb diferents mitjans perquè cadascun d’ells fa que observi el que m’envolta de distinta manera, ho em porta a noves reflexions. Seria com interpretar d’una llengua a una altra, exercici a través del qual aprenem la manera en què una altra cultura pensa i sent el món.
Les meves majors preocupacions són el temps i les relacions interpersonals així com la nostra relació amb la naturalesa. Realitzo experiments a través d’accions repetitives i prolongades que em fan reflexionar sobre com ens afecta el temps i l’espai en la manera de relacionar-nos.
Passejar activa la meva ment, el cos és l’engranatge que facilita el meu pensament, asseguda només tinc idees estancades, en passejar l’horitzó s’amplia i amb ell la meva ment. D’aquesta manera, l’acció de caminar és el motor del meu procés creatiu. Caminar com a acte social i polític. Caminar com a repulsa a aquest ritme frenètic al qual estem sotmesos en les grans ciutats. Caminar i observar el que tenim de front i voltant; una realitat que abandonem per la realitat virtual. Caminar és trobar-se amb qualsevol i fins amb un mateix, és conèixer a l’altre de manera directa sense la xarxa social, sense enquadrament de pantalla. Caminar és oblidar-se del constant quefer quotidià. Caminar ens connecta amb el més bàsic, amb el nostre cos i la terra que trepitgem. Caminar ens fa “estar” en aquest moment i lloc concrets.

Ana *Matey *Marañón. Madrid, 1978
Artista visual, *performer, fotògrafa i dinamitzadora cultural.
La seva obra transita entre el camp de les arts visuals, la *performance, l’acció, la dansa *butoh i en els últims anys explora el món sonor en les seves peces, buscant a través del moviment corporal i l’objecte generar un diàleg o conversa. En els últims anys la conversa gira entorn a la relació humà-naturalesa, qüestionant-se la
possibilitat d’una nova simbiosi, així com una altra via de coneixement i manera d’estar en el món.
La seva carrera professional comença en el 2001 amb la meva primera exposició individual, durant cinc anys exposo fotografia, soc seleccionada per la Xarxa d’Art Jove de Madrid participo en diverses edicions de la Fira *Entrefotos, així com unes altres a través de la Fundació Temes d’Art. En el 2004 començament a internar-me en l’art d’acció, primer a través de la cambra i a partir del 2006 en viu. La meva obra s’ha mostrat en museus, galeries, teatres i espais independents per gairebé tota Espanya, per Europa a Itàlia, Portugal, França, Anglaterra, Irlanda, Alemanya, Polònia, Hongria, Holanda,
Bòsnia, Croàcia, Noruega i Finlàndia; fora d’Europa a Mèxic, República Dominicana,el Canadà, el Marroc, Indonèsia i el Japó. En llocs com el Museu *Guggenheim a
Bilbao, Centre d’Art FADO al Canadà, Museu Reina Sofia a Madrid, Galeria *Sesama en *Yogyakarta, Església Sant Marcos a Venècia, Institut Cervantes en *Berlin, Museu d’Art Modern a Tetuan, Teatre *Universum a Hèlsinki, etc.
Des del 2006 es dedica de manera paral·lela a la creació a l’àmbit de la dinamització, formació i recerca. Cofundadora de *ElCarromato (2006/10) col·lectiu de fotògrafs i espai multidisciplinari. *ARTóN (2009/14) dedicat a l’art d’acció, *MATSUcreación (2012/2018) Art i Naturalesa i *EXCHANGE *Live *Art (2012) recerca i creació.